کلوپ
یک شنبه 24 شهريور 1392برچسب:, :: 20:49 ::  نويسنده : امین صادقی

سلام خدمت شماعزیزان دراینجا فعلا فقط مطالبی اندک ازسینما بالیوودقرارداده ام  به زودی وبلاگ رابه یه کلوپ واقعی برای شماعزیزان تبدیل خواهم کرد امیدوارم لذت ببرید

یک شنبه 24 شهريور 1392برچسب:, :: 20:40 ::  نويسنده : امین صادقی

کرینا کاپور (زاده ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۸۰) بازیگر زن بالیوود است. لقب اaminاست.

پدر بزرگ او بزرگ مرد سینمای هند راج کاپور و پدر او و مادرش و خواهرش می‌باشد.

او در یک خانواده کاملاً سینمایی متولد شد و در واقع بازیگری در خون او بوده‌است و او خواسته یا ناخواسته وارد عرصه سینما شد. اولین فیلم او (پناهنده) Refugee می‌باشد که در آن در کنار که آنهم اولین تجربه خود را کسب می‌کرد بازی کرده‌است. به اعتقاد خیلی‌ها زوج کاپورـ بچن می‌توانست بسیار موفق باشد ولی اینگونه نشد( این فیلم سال ۲۰۰۰ پنجمین فیلم پرفروش سال شد) کرینا هرگز مایوس نشد و با پشتکار و استعداد ذاتی فراوان و با ارائه بازیهای قابل تحسین توانست خود را بخوبی در عرصه سینمای هند مطرح کند بطوریکه او در حال حاضر یکی از بهترین و پرطرفدارترین بازیگران بالیوود است و در مورد او همین بس که بعد از ایشوریا رای بیشترین دستمزد را در بین بازیگران زن دریافت می‌کند و حضور او در هر فیلمی می‌تواند ضامن موفقیت فیلم حداقل در گیشه باشد.

او در کنار ستاره جوان بالیوود خاطرات) Yaadein نام دارد که در واقع زمینه‌ای برای کارهای بعدی آنها شد.آنها در سه فیلم دیگر با نامهای () Kabhi Khushi Kabhi Ghum ، () Main Prem Ki Deewani Hoon و () Mujhse Dosti Karoge در کنار هم قرار گرفته‌اند.

از دیگر فیلمهای او می‌توان به (غریبه) Ajnabee در کنار و آکشی کومار ، () Jeena Sirf Mere Liye در کنار ، (آشوکا) Asoka در کنار شاهرخ خان ، (تلاش) 2012 Talaash در کنار عامر خان ، () Mujhe Kuch Kehna Hai در کنار و ( اشاره کرد.

از پرفروش ترین فیلم های که در آن حضور داشته میتوان بهسه احمق (۲۰۰۹) در کنار عامر خان ، Ra.One همراه شاهرخ خان و Bodyguard همراه سلمان خان یاد کرد.

یک شنبه 24 شهريور 1392برچسب:, :: 20:33 ::  نويسنده : امین صادقی

یک شنبه 24 شهريور 1392برچسب:, :: 20:32 ::  نويسنده : امین صادقی

زندگی خصوصی و تحصیلات

شاهرخ خان در سال ۱۹۶۵ در خانوادهٔ مسلمان[۱] و پشتون در دهلی به دنیا آمد [۲] البته پیش از او شهناز پا به این خانه گذاشته بود و پنج سال تمام تنها فرزند و دختر یکدانه پدر و مادر بود. پدر شاهرخ از فعالان در پیشاور (پاکستان کنونی) بود که پیش از تقسیم هندوستان (جدایی پاکستان) به دهلی آمد. اصلیت خانوادگی پدربزرگ او به افغانستان می‌رسید. مادرش لطیف فاطمه هم دخترخوانده شاه‌نواز خان از فرماندهان ارتش هند و اهل راولپندی در پنجاب (پاکستان کنونی) بود. خانواده آن‌ها وضعیت اقتصادی متوسطی داشتند اما در حال حاضر او یکی از گرانقیمت‌ترین ستارگان سینمای هند با دستمزد افسانه‌ای است. شاهرخ خان علاقه‌مند به تحصیل و ورزش روزی می‌رفت تا به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای فعالیت کند و شاید کمتر کسی بداند او روزگاری کاپیتان تیم ملی کریکت هندوستان بود. اما به درخواست والدین خود در رشته اقتصاد و در دانشگاه هنسراج دهلی‌نو به تحصیل پرداخت لیسانسش را گرفت و وارد رشته فیلمسازی شد و مدرک فوق لیسانس خود را در این رشته گرفت. یک شب به پیشنهاد یکی از دوستانش به یک مهمانی مفصل دعوت شد و در آنجا ستاره اقبالش در چشمان دانش آموخته مدرن‌اسکول، گره خورد این آشنایی در اندک زمانی به ازدواج ختم شد. گوری شدیدا یا بازیگری مخالف بود و اصلا نمی‌خواست تا شاهرخ خان در سینما پا بگیرد اما او راه خود را یافته بود و بازی در سریال تلویزیونی را آغاز کرد. او سه فرزند دارد: پسرش آریان نام دارد و دخترش سوهانا. برای فرزند سوم به نام آبرام ازیک مادر میانجی استفاده کردند.

زندگی حرفه‌ای

شاهرخ خان در حال تبلیغ محصولات یک شرکت انتشاراتی

شاهرخ به جایی نرسیده بود تا اینکه در سال ۹۱ با یکی از دوستانش وارد بمبئی می‌شود و مورد توجه ازدواج می‌کند. در ومدرسه سنت کلمبا در دهلی نو برنده جایزه شمشیر افتخار می‌شود این جایزه مخصوص بهترین شاگرد بود. سال ۱۹۹۰ بهترین ستاره هند شد. در فیلمهای بدون خواندن فیلمنامه بازی می‌کند. زوج سینمایی وی کاجول بود.

در سال ۲۰۰۹ وی درحالی که به تازگی از هواپیما پیاده شده تا به جمع طرفدارانش در آمریکا برود دستگیر شد و ۶۶ دقیقه مورد باز جویی قرار گرفت.

هم اکنون شاهرخ پرطرفدارترین بازیگر جهان است[بدون منبع ۳ نوامبر ۲۰۱۱] و در رده بندی قدرتمند ترین مردان جهان (سیاسی، اجتماعی)ردهٔ ۴۲ را دارا می‌باشد.[بدون منبع از ۳ نوامبر ۲۰۱۱]

شاهرخ خان یک کمپانی تولید فیلم به نام را اداره می‌کند البته در اداره آن با جوهی چاولا و عزیز میرزا همکار و شریک است.آنها تاکنون4فیلم بانام های:پهیربهی دل های هندوستانی،آشوکا،یک دو کا چهاروچلته چلته تولید کرده اند. سال ۲۰۰۴ از سوی مجله تایم یکی از بهترین بازیگران هند لقب گرفت. در فیلم پسرش آریان نقش کودکی شاهرخ خان را بازی می‌کند.اودرسال2003،درجریان فیلمبرداری فیلم:شاکتی:دپاور"ستون فقزاتش صدمه دید وبعداجراحی شد.این مشکل باعث شد که اومشکلاتی مانندخشونت صداپیداکندوبرای اینکه روی خودش فشارنیاوردتعدادفیلم هایش درهرسال کم شده است.

1988تا1992:شروع کار

  • شاهرخ بازیگری را زیر نظر بری جان کارگردان تئاتر،در دهلی در تئاتر"تئاترگروه اکشن"می آموخت.شاهرخ پیش از ورود به سینما وارد تلویزیون شد.اولین نقش او در سریال تلویزیونی"دل دریا"به کارگردانی لک تاندون بود.اما به دلیل تاخیر درتولید،سریال تلویزیونی"فاوجی"در سال1988 اولین سریال اوبود.اونقش اصلی کماندو آبهیمانیو رای رابازی کرد که با تحسین منتقدین همراه بود.وباعث به رسمیت شناخته شدن شاهرخ شد.سپس درسال1989 اودرسریال"سیرک"عزیزمیرزابازی کرد.اویک نقش کوتاه هم درفیلمIn Which Annie Gives It Those Onesداشت.بازی های او باعث شد تامنتقدین سبک بازی اورا بابازیگر معروف دیلیپ کومار مقایسه کنند که اتفاقا دیلیپ کوماریکی ازدوستان پدر شاهرخ بود.درسال1991،شاهرخ به بمبئی رفت واولین پیشنهادسینمایی اش راازهمامالین برای فیلم دل آشناهه دریافت کرد.اما به دلیل تاخیر در تولید فیلم،دومین فیلم او به نام"دیوانا"(1992)درمقابل ریشی کاپورودیویا بهاراتی اولین فیلم اکران شده از اوبود.فیلم بانقد های خوبی روبه رو شد ودومین فیلم پرفروش سال شناخته شد.اودراین فیلم نقش مکمل را داشت بااین حال جایزه ی بهترین بازیگر تازه وارد راازفیلم فیرگرفت.اوسپس درانطباق مانی کال ازکتاب"احمق"داستایوفسکی ظاهرشد.این دراصل برای تلویزیون بوداما درتئاتراکران شد وهمچنین در"نیویورک فیلم فستیوال"در8اکتبر1992ظاهرشد.سال بعد اودرفیلم کمدی"راجو بن گایا جنتلمن"درنقش اصلی حضوریافت.این فیلم نخستین همکاری او با جوهی چاولا بود که اکنون بهترین دوس شاهرخ به حساب می آید وپس ازآن چندفیلم دیگر هم با هم بازی کردند.این فیلم درباکس آفیس خوب عمل کرد.اودرفیلم مایا ممساب ساخته ی کتان مهتا بازی کرد که اقتباسی از مادام بواری بود.این فیلم پس از اکران،درهند جنجال به پا کرد که علت آن هم حضور درصحنه ی آشکاررابطه ی جنسی با همبازی اش دیپاساهی بود.

1993تا1997:موفقیت های انتقادی وتجاری

  • شاهرخ در سال1993شروع به بازی در نقش های منفی کرد.یک عاشق عقده ای ویک جنایتکاربه ترتیب در فیلم های پرفروش"در"(سومین فیلم پرفروش سال)و"بازیگر"(چهارمین فیلم پرفروش سال ونامزد بهترین فیلم).اوتصویر قراردادی قهرمان رادرهردوی این فیلم ها به چالش کشیدوشیوه ی خودش رااختراع کرد."در"آغازبسیاری از همکاری های شاهرخ بایاش چوپراویاش راج فیلمزبود.شاهرخ در این فیلم با عبارت:دوستت دارم،کککیران.(I love you, Kkkiran)نزد مخاطبان محبوب بود.وی برای این فیلم نامزد بهترین بازیگر درنقش منفی شد.فیلم دیگر او"بازیگر"بود که درآن نقش دوپهلوی یک انتقام جوراداشت که دوست دخترخودرامیکشد.اومخاطبان هندی را شکه کرد.همراه شکستن غیرمطرقبه فرمول استاندارد در بالیوود.او بااین فیلم توانست جایزه ی بهترین بازیگر نقش اول مردارفیلم فیررا برای نخستین باربگیرد.اوهمان سال نقش یک نوازنده ی عاشق مصیبت زده را در فیلم درام کوندان شاه با نام"کبهی هان کبهی نا"بازی کرد.وی برای این فیلم نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد وبرنده ی بهترین بازیگر ازدید منتقدین فیلم فیر شد.فیلم هم برنده ی جایزه ی بهترین فیلم از دید منتقدین فیلم فیر شد.دریک مرور

بازنگرانه به وسیله ی ردیف(Rediff)،سوکانیاورما(Sukanya Verma)این رابهترین اجرای خان می داندو می افزاید:او بی اختیاربود،آسیب پذیر،مثل یک پسربچه وموذی.او از ته قلبش بازی می کرد.شاهرخ فکر می کند این بهترین فیلمی است که در آن بازی کرده است.درسال1994،خان دوباره نقش یک عاشق عقده ای را در فیلم انجام در کنار مدوری دیکشیت بازی کرد.گرچه فیلم شکست تجاری خورد،اماشاهرخ جایزه ی بهترین بازیگردرنقش منفی راازفیلم فیرگرفت.بازی او عالی بود.درسال1995،شاهرخ در دوفیلم بلاک باستربازی کرد. اولین اکران او فیلم ملودرام و هیجان انگیز"کاران آرجون"ساخته ی راکش روشن بود.که درآن بازیگران مطرح دیگری چون:سلمان خان،آمریش پوری،راکی،کاجول ومامتاکولکارنی هم بودند.این فیلم که به مفهوم تناسخ در جسم تازه پرداخته،نامزد بهترین فیلم ودومین فیلم پرفروش سال هندشد.فیلم دیگرشاهرخ،نخستین کارگردانی آدیتیاچوپرابه نام"دیلواله دولهنیاله جاینگه" ونخستین باری بود که شاهرخ نقش یک جوان به شدت عاشق وبدون رگه های منفی رابازی می کرد.فیلم با نقدهای مثبت منتقدین رو به رو شدوفروش عالی داشت وپرفروش ترین فیلم درهند وخارج ازهند وبهترین فیلم سال هندشد.فیلم به عنوان"بلاک باستر همیشگی"شناخته شد.این فیلم به عنوان بیشترین زمان اجرادر تاریخ سینمای هند باقی مانده است.وتاسال 2011 همچنان در حال اجرا درتئاتربمبئی است.این فیلم بیشتر از1.2بیلیون در سراسرجهان فروش کرد.10 جایزه ی فیلم فیررابرنده شدواجرای خان تحسین منتقدین را در برداشت وبرای دومین باربرنده ی جایزه ی بهترین بازیگر نقش اول مردازفیلم فیرشد.درسال2005،ایندیاتایمزموویز این فیلم در بین25فیلم هندی که بایددید قرارداد.راجاسن گفت:"خان یک بازی شگفت انگیزداشته است."سال1996 یک سال مایوس کننده برای شاهرخ به حساب می آید.اودردوفیلم که از نظر انتقادی وتجاری ناامیدکننده بودندحضوریافت."انگلیش بابو دسی مام"و"چهت".به هر حال درسال1997،نقش اودرفیلم درام اجتماعی "پردس"ساخته ی سوبهاش گای برای او موفقیت تجاری به دنبال داشت.(سومین فیلم پرفروش سال ونامزد بهترین فیلم)سپس اودرفیلم کمدی رمانتیک عزیزمیرزا به نام"یس باس"حضوریافت.این دومین همکاری او با جوهی چاولابود.فیلم درباکس آفیس نسبتاخوب عمل کرد.آخرین اکران او،بلاک باستررمانتیک موزیکال"دل تو پاگل هی" ساخته یاش چوپرابودکه بهترین فیلم ودومین فیلم پرفروش سال شد.وشاهرخ برای سومین باربرنده ی جایزه ی بهترین بازیگر مرد ازفیلم فیرشد.

1998تا2002:شناخته شدن بین المللی

  • درسال1998،خان درسه فیلم بازی کرد.فیلم اول،فیلم کمدی اکشن ماهش بهات به نام"دوپلیکیت"درکنارجوهی چاولا وسونالی بندره بود.اودراین فیلم دونقش متفاوت ودوگانه را به تصویرمیکشد.شاهرخ برای این فیلم

نامزد بهترین بازیگر درنقش منفی ازفیلم فیرشد.سپس او ستایش منتقدین را برای فیلم تحسین شده ی"دل سه"دریافت کرد.این فیلم درهندشکست تجاری خورد امادرخارج ازهندموفق عمل کرد.این فیلم نخستین فیلم هندی است که وارد10فیلم برترباکس آفیس در یونایتندکینگدم شده است.آخرین فیلم او،نخستین کارگردانی کاران جوهر وفیلم رمانتیک"کوچ کوچ هوتاهی"بود.که درآن زوج های اوکاجول ورانی موکرجی بودند.فیلم بهترین فیلم سال هند شدو"بلاک باستر همیشگی"شناخته شد.این فیلم فروشی بیش ازیک بیلیون داشت.شاهرخ برای ایفای نقش راهول کانا دراین فیلم،برنده ی جایزه ی بهترین بازیگرمرد ازفیلم فیرشد.تنهافیلم سال1999او که فروش متوسطی داشت،فیلم "بادشاه"درمقابل توئینکل کانابود.شاهرخ بااین فیلم نامزدبهترین بازیگر درنقش کمدی ازفیلم فیرشدوثابت کرد که درنقش های کمدی هم حرفی برای گفتن دارد.درسال2000، شاهرخ اولین فیلم کمپانی اش را بابازی خودش وجوهی چاولا وکارگردانی عزیزمیرزااکران کرد."پهیربهی دل های هندوستانی"نقدهای مختلفی ازمتتقدین دریافت کردودمقایسه بادوفیلم پیشین یعنی:راجو بن گایاجنتلمن ویس باس شکست تجاری خورد.فیلم بعدی شاهرخ،فیلم اکشن درام"جاش"بودکه درآن آیشواریارای نقش خواهر دوقلوی اورابازی می کرد.فیلم نامزد بهترین فیلم سال شد وتوانست درفروش چه درداخل وچه خارج هندموفق عمل کند.نقش بعدی او،نقش یک مسلمان باستان شناس درفیلم"هی رام"بود.این فیلم ستایش منتقدان رادرپی داشت ونماینده ی هنددراسکاربود.آخرین فیلم او،فیلم رمانتیک درام آدیتیاچوپرابه نام"محبتین"(نامزدبهترین فیلم)بود.اودراین فیلم همکارآمیتاب باچان بودونقش یک معلم موسیقی راایفامی کرد.فیلم ستایش منتقدان وموفقیت عظیم تجاری رادربرداشت واجرای خان باعث ستایش منتقدان شد.اونامزدفیلم فیر برای بهترین بازیگر مرد وبرنده ی جایزه ی بهترین بازیگر مرد ازدیدمنتقدین فیلم فیرشد.درسال2001،خان تهیه کننده فیلمی به نام"آشوکا"(نامزدبهترین فیلم)شدودرآن نقش تاریخی رزمی داشت.این فیلم به قسمتی اززندگی آشوکابزرگ می پرداخت.این فیلم در"ونیز فیلم فستیوال"و"2001تورنتو اینترنشنال فیلم فستیوال"به نمایش درآمدوپاسخ مثبتی گرفت.اجرای کاریناکاپور عموماپاسخ مثبتی داشت وبازی شاهرخ هم عکس العمل رضایت بخشی داشت.همکاری بعدی شاهرخ باکارن جوهردر درام خانوادگی"کبهی خوشی کبهی غم"(نامزدبهترین فیلم)بود.فروش این فیلم عالی بودبیش از1.17بیلیون دردنیا.شاهرخ درمورد شخصیت راهول دراین فیلم می گوید:من عاشق آسیب پذیری ودرستی درون چشم های راهول هستم.علاوه براین توانایی های اوبرای انتقال احساسات بدون کلمات شگفت انگیزاست."اوبرای این فیلم نامزد بهترین بازیگرمردازفیلم فیرشد.همچنین شاهرخ ازاین فیلم به عنوان نقطه ی عطفی درزندگی حرفه ایش یادمی کند.درسال2002،شاهرخ درفیلم"دوداس"ساخته ی سانجی لیلا بهانسالی بازی کرد.که این فیلم هزینه برترین فیلمی بود که تاآن زمان ساخته شده بود.نقش های مقابل شاهرخ،مدوری دیکشیت وآیشواریارای بودند.نقش اوبه عنوان یک الکلی سرکش،تحسین برانگیزبودوشاهرخ بازهم برنده ی جایزه ی بهترین بازیگرمرد از فیلم فیرشد.دوداس10جایزه ی فیلم فیربردونامزد بافتابرای بهترین فیلم خارجی زبان هم بود.فیلم درخودهندوخارج هندبسیارپرفروش شد.خان همچنین درفیلم"هم تومهاره صنم"درمقابل سلمان خان ومدوری دیکشیت بازی کرد.این فیلم ششمین فیلم پرفروش سال شد.

2003تا2010:ستاره شدن وتحسین منتقدین

  • درسال2003،شاهرخ تهیه کننده وبازیگرفیلم"چلته چلته"به کارگردانی عزیزمیرزابودکه مشکلات یه زوج ازدواج کرده را نشان می دادونقش مقابل اورانی موکرجی بود.فیلم موفقیت مناسبی درهندوبهترازآن درخرج هندکسب کرد.اکران بعدی او،"کال هوناهو"(نامزدبهترین فیلم)بود.فیلمی کمدی درام که درنیویورک فیلمبرداری شده بود.به نویسندگی کارن جوهرونخستین تجربه ی کارگردانی نیکیل ادوانی.نقش مقابل اورا پریتی زینتاایفامی کرد.منتقدین همگی ازبازی اودرنقش آمان ماتورقدردانی کردند.هندو( The Hindu)نوشت:شوروذوق بی حدومرز،انرژی خودسر.شاهرخ ازاینجاست.به عنوان فردیکه مدت کوتاهی زندگی می کنه وزندگی درهرلحظه است.او همدردی شمارابرمی انگیزد.اشک شمارا

درمی آوردوباهرقطره اشک یک رتبه بین بازیگران صعودمی کند."دومین فیلم پرفروش سال هندوشاهرخ نامزد بهترین بازیگرمردازفیلم فیر.2004سال خوبی برای شاهرخ بود.هم از نظرتجاری وهم از نظر منتقدین.اودر آن سال سه فیلم داشت که هرسه نامزد بهترین فیلم شدندوشاهرخ هم برای هرسه نامزدبهترین بازیگرمردازفیلم فیرشد.اولین فیلم،کمدی"من هونا"بود.فیلمی به تهیه کنندگی شاهرخ واولین تجربه کارگردانی فرح خان.بابازی:زایدخان،سونیل شتی،سوشمیتاسن وآمریتارائو.فیلم یک موفقیت عظیم تجاری داشت ودومین فیلم پرفروش سال بود.شاهرخ دراین فیلم نقش سرگردرام پرسادشرماراداشت که به عنوان دانشجووارددانشگاهی میشودتاهم برادرناتنی خودش رابیابدوهم مواظب دختری باشد که ممکن بوداورابکشند. سپس اودرفیلم عاشقانه ویرزارادرکنار پریتی زینتابه کارگردانی آدیتیاچوپرادرنقش ویرپرتاب سینگ بازی کرد.فیلم بهترین فیلم وپرفروش ترین فیلم سال شد.فیلم درمجموع94 کرورفروش کرد.فیلم در55فستیوال فیلم برلین به نمایش درآمد.دردسامبر2004،خان نقدهای ستایش آمیزعمومی برای حضورش درنقش مهان بارگاوادرفیلم سوداس دریافت کرد.وبازهم بهترین بازیگرمردفیلم فیرشد.این فیلم داستان یک مهندس ناساست که به هندبرمی گرددتاریشه های ملی اش رابهتردرک کند.نقش مقابل شاهرخ دراین فیلم گایاتری جوشی بود.بسیاری ازمنتقدین معتقدند این بهترین بازی شاهرخ تاآن زمان بوده.منتقدجیتش پیلای می گوید: شاهرخ به بازیش شگرف ترین اجرارامی دهد.فیلم فیراجرای اوراطبق موضوع سال2010 به عنوان یکی از80اجرای برترنمادین انتخاب کرد.این فیلم درلیست ردیف جزو10فیلم برتربالیوودی دهه محسوب می شود.به هرحال متاسفانه سوداس فروش چندان خوبی درهندنداشت.تنها اکران اودرسال2005،"پهلی"درمقابل رانی موکرجی بودکه نماینده هنددراسکاربه حساب می آمد.گرچه فیلم شکست تجاری خورد،اماستایش منتقدین رادربرداشت.راجاسن درخصوص عملکردخان می گوید:عملکرددرجه یک.که ازبرتریش درجهان سینماحمایت می کنه. درادامه سال،اوه سومین فیلم کارن جوهرکه درام بزرگسالان بود به نام"کبهی الویداناکهنا"(نامزدبهترین فیلم)پیوست.بازی شاهرخ به عنوان دوساران،ستایش برانگیزبود.که یک نامزدی دیگرازفیلم فیر به عنوان بهترین بازیگرمرد برای اوداشت.فیلم نقدهای متضادی دریافت کردامایک موفقیت بزرگ تجاری بود.ومهمترین امتیاز فیلم بازی عالی بازیگران بود.فیلم بعدی او،"دان"(نامزدبهترین فیلم)بود.که ازروی فیلمی به همین نام وبابازی آمیتاب باچان درسال1978ساخته شده بود.فیلم وبازی خان نقدهای مختلفی به دست آوردند بازی او مدام بابازی آمیتاب باچان مقایسه میشد.تاران آدارش می نویسد:"خان به خوبی درنقش دان ظاهرشد.امادرنقش ویجی(شخصیت دیگراودرفیلم)شکست خورد.ساختگی به نظر میرسه.اصلاطبیعی بهش نمیخوره."در حالیکه درک الی استدلال می کنه:"این سخته که اورا(خان)به عنوان شخصیت عنوان قبول کنیم.اوبسیارقانع کننده تربه عنوان ویجی."فیلم پنجمین فیلم پرفروش سال هندشد.خان برای این فیلم نه تنها نامزد بهترین بازیگر مرد ازفیلم فیر،بلکه نامزد بهترین بازیگرمرد درآسیاهم شد.درسال2007،خان درفیلم جدیدیاش راج به نام"چکده ایندیا"حضوریافت.فیلم نامزد بهترین فیلم ازفیلم فیر وبرنده ی بهترین فیلم ازدیدمنتقدین فیلم فیرشد.خان دراین فیلم نقش یک مربی هاکی به نام کبیرخان رادارد.شاهرخ دردوران کالج،یک بازیکن هاکی بودوپیش ازآسیب پشتش آرزوداشت هاکی راتاحدحرفه ای ادامه دهد.این فیلم هم ازنظر تجاری وهم انتقادی خیلی خوب بود.این فیلم سومین فیلم پرفروش سال2007هندبودوخان یک باردیگرجایزه ی بهترین بازیگرمردازفیلم فیررابرنده شد.فیلم فیراجرای اوراطبق موضوع سال2010 به عنوان یکی از80اجرای برترنمادین انتخاب کرد.درهمان سال،خان درفیلم دوم فرح خان به نام"ام شانتی ام" (نامزدبهترین فیلم)بازی کرد.اجرای او عمومانقدهای مثبت منتقدین رابه همراه داشت.اودراین فیلم دردونقش متفاوت بازی می کند.درسال2008،خان بازهم باآدیتیاچوپرادرفیلم درام عاشقانه"رب نه بنادی جودی"(نامزدبهترین فیلم)همکاری کرد.اودراین فیلم نقش مردی به اسم سوریندرساهی رابازی می کندکه خجالتی وکم رواست.اوبادخترجوانی ازدواج می کنداما دختراهمیتی به اونمی داده وسوریندرظاهرخودراعوض کرده وبه نام شخصیتی دیگروکاملامتفاوت واردزندگی دخترمیشود.نقش مقابل اوانوشکاشرمابود.فیلم نقدهای مثبتی دریافت کردوفروش خیلی خوبی داشت.این فیلم با158کرورفروش،دومین فیلم پرفروش سال هندوپرفروش ترین فیلم شاهرخ باکمپانی یاش راج بوده است.این فیلم پرفروش ترین فیلم هنددرخارج ازکشورشدودرآن زمان نهمین فیلم پرفروش هند درخارج ازهندشد.بازی خان دراین فیلم بازهم توسط منتقدین تحسین شدویک نامزدی دیگرازفیلم فیر برای او به همراه داشت.ریچل سالتز ازنیویورک تایمزمی نویسد:نقش دوگانه ی سوریندر/راج احتمالابرای آقای خان سفارشی است تااستعدادهای دوقلوی خودرانشان دهد:اوشرافتمندانه رنج می بردوباخودنمایی اش سرگرم می کند.دردسامبرهمان سال،خان درحین فیلمبرداری دچارآسیب جدی شانه شد. اودرفیزیوتراپی شرکت می کردامابه دلیل دردزیادتقریبابی حرکت بودودرفوریه2009تحت عمل جراحی آرتروسکوپی قرارگرفت.خان سپس شروع به بازی وتهیه کنندگی فیلم مای نیم ایزخان(نامزدبهترین فیلم) کرد.این فیلم چهارمین همکاری اوباکارن جوهروششمین همکاری اوباکاجول است وازن موقع باهیچ کدام ازاین دوهمکاری نداشته است.فیلم داستان مردمسلمان مبتلابه سندروم اسپارگر بودکه سعی می کردتارئیس جمهورآمریکاراملاقات کند.خان چندماه مطالعه کرد،فیلم تماشاکردوباافرادمبتلابه این بیماری صحبت کردتابتواند نقش خودرابه خوبی اجراکند.فیلم نقدهای مثبتی دریافت کردوپرفروش ترین فیلم تاریخ هنددرخارج ازکشورشد.اجرای خان درنقش رضوان خان قدردانی بیشترمنتقدین رابه دنبال داشت.جی وسیسبرگ می گوید:خان رفتاربیماران اسپارگرراانجام داده است.چشم های برگردان،قدم های جهنده،لکنت وتکرارهنگام حفظ کردن متون.شاهرخ بااین فیلم هشتمین وآخرین(تابه حال) جایزه ی فیلم فیربهترین بازیگرراگرفت وتوانست به رکورددیلیپ کوماربرسد.وشایدخودش روزی این رکوردرابشکند.

2011تاکنون:ادامه بقیه ریسک ها

  • درسال2011شاهرخ درفیلمی تخیلی به نام راوان درمقابل کاریناکاپوروآرجون رامپال بازی کرد.این فیلم داستان طراح بازی به اسم شکربودکه بازی به اسم راوان(نام شخصیت منفی بازی)میسازد اما راوان به دنیای واقعی راه می یابد.این فیلم هزینه برترین فیلم بالیوودتاآن زمان بابودجه ی تخمینی125کرور بود.شاهرخ برای ساخت راوان درگیری های زیادی پیداکرد.این فیلم پس ازاکران موفقیت مالی بسیارزیادی کسب کرد.راوان درحال حاضربا202کرورفروش دررده دهم پرفروش ترین فیلم های تاریخ هندقراردارد.فیلم نقدهای مختلفی دریافت کرد.نقش دوگانه شاهرخ هم نقدهای مختلفی دریافت کرد درحالیکه بیشترمنتقدان بازی اوبه عنوان ابرقهرمان جی وان را ستایش می کردند،به نقدتندکاراکتردیگراو،شکر می پرداختند.راجیو

مسندمی نویسد:"تنها عملکردبه وضوح برجسته توسط شاهرخ خان.شکرسوبرامانیام فریبنده است.درحالیکه به عنوان جی وان،او حتی به شخصیت ربات بازیش هم توانایی رهبری کردن داده."وDNA Indiaاضافه می کند:" خان درمحیط طبیعی خودشه وبه عنوان ابرقهرمان جی وان قدرتمنده بااین حال درنقش شکر بیش ازحد رنجش آوره."دومین اکران سال او،دان2(نامزدبهترین فیلم)بود.یک ادامه ازفیلم پرفروش وموفق دان درسال2006.به منظور آماده شدن برای نقشش،تمرینات گسترده ای انجام دادوبیشتر بدل کاری های فیلم رابرعهده داشت.اجرای او واکنش های مثبت منتقدین رابه دنبال داشت.نیکات کاظمی ازتایمز آف ایندیا می نویسد:"شاهرخ درفرماندهی می ماندوهرگز جای پایش را گم نمی کند.نه درصحنه های دراماتیک ونه درصحنه های اکشن."فیلم فروش عالی داشت وپرفروش ترین فیلم سال شد.با206کرورفروش نهمین فیلم پرفروش تاریخ هنداست.دان2در شصت ودومین جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد.خان بااین فیلم یک نامزدی بهترین بازیگرازفیلم فیربه دست آورد. تنهااکران اودرسال2012،فیلم درام عاشقانه جب تاک هی جان(نامزدبهترین فیلم) آخرین ساخته یاش چوپرای مرحوم بود.یاش چوپرا4فیلم آخرش را باحضورشاهرخ به عنوان نقش اصلی ساخته بود.شاهرخ دراین فیلم درمقابل کاترینا کایف وانوشکاشارما بازی کرد.یاش چوپراپس از8سال دوری ازسینما وآخرین ساخته اش ویرزارادرسال2004این فیلم رااکران کرد.فیلم نقدهای مثبت متمایل به مخلوط ازمنتقدان داخل هند ونقدهای مثبتی ازمنتقدان خارج هنددریافت کرد.جب تاک هی جان با211کرورفروش تبدیل به هشتمین فیلم پرفروش تاریخ هندشد.شاهرخ برای این فیلم یک نامزدی فیلم فیردیگربه دست آورد.درژانویه2013 فیلم اکشن کمدی چنای اکسپرس ساخته جدید روهیت شتی درمقابل دیپیکاپادوکن اکران شدوفروش فوق العاده ای داشته به طوری که رکوردهای بسیاری راشکسته است واکنون پرفروش ترین فیلم تاریخ هنداست.اکران این فیلم هنوزبه پایان نرسیده است.خان فیلم کمدی سال نو مبارک فرح خان رابرای سال 2014درپیش دارد.همچنین او درفیلم"ای فوراپل،بی فور بیلی،سی فورکوتا"برای اولین بارنقش یک پسر اهل دهلی راایفامی کند.

یک شنبه 24 شهريور 1392برچسب:, :: 20:23 ::  نويسنده : امین صادقی

یک شنبه 24 شهريور 1392برچسب:, :: 20:21 ::  نويسنده : امین صادقی

 

 

دبنگ 2 دنباله فیلم موفق و پر مخاطب دبنگ ف به کارگردانی آرباز خان که در روز 21 دسامبر اکران شد ، توانست با فروش 21.10 کرور در روز اول اکران رکورد فروش در یک روز غیر تعطیل را ازآن خود کند و موفقیتی دیگر برای سلمان خان به همراه اورد.
 

 

* برای بدست اوردن اطلاعات کامل میتوانید به بخش اخبار، باکس آفیس و یا تاپیک اختصاصی فیلم ها مراجعه کنید

 

یک شنبه 24 شهريور 1392برچسب:, :: 20:19 ::  نويسنده : امین صادقی

 

اک تا تایگر،  عید فطر سال 2012 ( 15 اگوست روز استقلال هند )اکران شد..

این فیلم که داستان رمانتیک و اکشن دارد توسط کبیر خان ، کارگردان فیلم هایی همچون چاکده ایندیا و نیو یورک کارگردانی شد.
این فیلم اولین فیلمی از کمپانی یاش راج هست که مرز 100 کرور گذشت و اولین همکاری سلمان با کمپانی یاش چوپراست.
نقش مقابل سلمان خان را در این فیلم کاترینا کیف به عهده داشت.

این فیلم تمام رکورد های افتتاحیه - هفته و... باکس آفیس رو شکست و لقب ال تایم بلاگ باستر از سایت معتبر بالیوود هنگاما و لقب بلاگ باستر از سایت باکس افیس به خودش اختصاص داد.

یک شنبه 24 شهريور 1392برچسب:, :: 20:17 ::  نويسنده : امین صادقی
«سلمان خان»، بازیگر بالیوودی،به زودی به اتهام آدمکشی در دادگاه حاضر می‌شود و در صورت مجرم شناخته شدن به ۱۰ سال زندان محکوم خواهد شد.

 «سلمان خان»،بازیگر بالیوودی، متهم است که سپتامبر سال 2002 میلادی با اتومبیل چند بی‌خانمان که در کنار پیاده‌رویی در بمبئی خوابیده بودند را زیر گرفته و منجر به قتل یک نفر و زخمی شدن فرد دیگری شده است.


«سلمان خان» به این اتهام قرار است 19 جولای در دادگاه حاضر شود و در صورت اثبات اتهامش، به حداقل 10 سال زندان محکوم خواهد شد.

«سلمان خان» طی 25 سال فعالیت سینمایی در بیش از 90 فیلم ایفای نقش کرده است.

یک شنبه 24 شهريور 1392برچسب:, :: 20:10 ::  نويسنده : امین صادقی
سلمان خان
زادروز ۲۷ دسامبر ۱۹۶۵ ‏(۴۷ سال)
ایندور Flag of India.svg هند
درگذشت 25دسامبر
محل زندگی بمبئی
ملیت هندی
نژاد - هندی
تابعیت هند
پیشه هنرپیشه و نیکوکار
سال‌های فعالیت ۱۹۸۸ تاکنون
لقب سالو
دین مسلمان
مذهب تسنن
خویشاوندان سلیم خان - پدر سلمان خان - مادر هلن خان مادر ناتنی

سلمان خان در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۶۵ متولد شد. او هنرپیشه فیلم‌های هندی است و در بیش از ۸۰ فیلم هندی درخشیده است. سلمان خان در سال ۱۹۸۸ بازیگری را با بازی در نقش فرعی فیلم Biwi Ho To Aisi ساخته جی کی بهاری به سینما قدم گذاشت و اولین موفقیت تجاری خود را مدیون اولین همکاری خود با سورج در سال ۱۹۸۹ در فیلم "منه پیار کیا" میداند که خیلی در کار او تاثیر گذاشت و سلمان توانست جایزه بهترین بازیگر مرد تازه وارد را برای این فیلم به دست اورد هم چنین فیلم موفقیت‌های زیادی را نیز در خارج از هند کسب کرد و در کشورهای مختلفی از جمله اسپانیا نیز اکران شد و پر فروش ترین فیلم دهه ۸۰ لقب گرفت همین امر موجب گشت تا سلمان در فیلم‌های متعدد بعدی بدرخشد که می‌توان به فیلم‌های "ساجن" در سال ۱۹۹۱ و "هم آپ که هه کُن" در سال ۱۹۹۴ و "کارن آرجون" در سال ۱۹۹۵ و "پیار کیا تو درنا کیا" در سال ۱۹۹۸ و "هم سات سات هه" در سال ۱۹۹۹ اشاره کرد که طی هفت سال فعالیت حرفه‌ای بازیگری توانست بالاترین دستمزدها را از آن خود کند. ۸ تااز فیلمهایی که او در آنها ایفای نقش کرده است، درآمد ناخالصی در حدود بیش از ۱۰۰ کرور (۱۸٫۲میلیون دلار آمریکا) بدست آورد، و او را به یکی از بازیگران برجسته و موفق، در تاریخ سینمای هند تبدیل کرد. به این ترتیب، خان، خود را به عنوان یکی از بازیگران موفق و یکی از پرطرفدارترین ستاره‌های سینمای هند، معرفی کرد.

در سال ۱۹۹۹، سلمان خان، برای فیلم "کوچ کوچ هوتاهه" برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و توانست موفقیت‌های تجاری و انتقادی زیادی را کسب کند سپس در چندین فیلم خوش درخشید که می‌توان به فیلم‌های "تره نام " در سال ۲۰۰۳ و "موجسه شادی کروگی" در سال ۲۰۰۴ و "نو انتری" در سال ۲۰۰۵ و "پارتنر" در سال ۲۰۰۷ و "وانتد" در سال ۲۰۰۹ و "دبنگ" در سال ۲۰۱۰ و"بادیگارد" و "ردی" و "اک تا تایگر" و "دبنگ ۲" در دو سال اخیر اشاره کرد که در تاریخ سینمای بالیوود بالاترین سود را کسب کردند و جزو پر فروش ترین فیلم‌های این صنعت به شمار می‌روند. سلمان خان یکی از موفق ترین هنرپیشه‌های سینمای هند است. فیلم "منه پیار کیا" او پر فروش ترین فیلم دهه هشتاد لقب گرفته است هم چنین هم اپکه نیز پر فروش ترین فیلم دهه ۹۰ به حساب می اید. هم چنین او پر فروش ترین فیلم‌های سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ و ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ را در کارنامه خود دارد که هیچ بازیگری در این صنعت تا به حال نتوانسته است که هشت سال پر فروش ترین فیلم‌ها را دارا باشد همچنین از سال ۲۰۱۰ به بعد او هیچ فیلم شکست خورده‌ای در کارنامه خود ندارد

او یکی از سه شخصی است که شکل تازه‌ای به فیلمهای هندی طی دهه ۱۹۹۰ تا زمان حاضر دادند. ستاره‌ای با شهرت نقصان نیافته به رغم فراز و نشیبهای شخصی و حرفه‌ای، ستاره‌ای با رکورد قوی فروش گیشه بطور مداوم در طول دو دهه هنرپیشه‌ای که خود را به عنوان استاد تمام ژانرها اثبات کرد، ژانر عشقی، اکشن، درام یا کمدی. هیچ تجربه بالیوودی بدون فیلمهای او کامل نیست. هیچ دانشجوی سینما نمی‌تواند فیلمهای او را نادیده بگیرد و هیچ نویسنده آینده تاریخ بالیوود نمی‌تواند او را در نظر نگیرد. جایگاه او در اصل سینمای هندی تضمین شده است و این بخاطر ساختن فیلمهایی با تاثیر گسترده و ماندگاراست.

یکی از کار‌های سلمان نقاشی کردن است او اخیراً بعضی از نقاشیهای خود را به حراج خیریه اهدا کرد تا برای آموزش کودکان محروم، پول جمع کند. او علاقه خاصی به کودکان دارد، مخصوصاً کودکانی که هر گونه مسئله سلامتی دارند یا دچار چالشهای ذهنی یا جسمانی هستند، او از بسیاری از سازمانهایی که برای کودکان کار می‌کنند، حمایت می‌کند مانند کمیسیونهای متعهد، Development Trust و دبیرستان مرکز رفاه کودکان.

زندگی اولیه:

سلمان خان پسر بزرگ نویسنده، سلیم خان، است و مادرش که همسر اول پدرش است سلما خان نام دارد. پدربزرگ پدریش از مسلمانان افغانستان بوده است که به هند عزیمت کرده و در آنجا و در مدیا پرادش سکنی گزیده است و مادرش هندو است. سلمان خان خودش یکبار گفته است که دورگه مسلمان – هندو است. نامادریش هلن نام دارد که قبلا" هنرپیشه بوده و با خود سلمان در چند فیلم بازی کرده است و خوش درخشیده است. دو برادر دیگرش، ارباز خان و سهیل خان، و دو خواهرش، آلویرا و آرپیتا، نام دارند. آلویرا با یک هنرپیشه و کارگردان با نام آتل آگنی هوتری ازدواج نمود. سلمان خان تحصیلات خود را در دبیرستان St. Stainlaus High School در بندر مومبایی به پایان رسانید و برادران کوچکترش، ارباز و سهیل، هم از همین مدرسه فارغ التحصیل شدند. قبل از آن سلمان با برادر کوچکترش یعنی ارباز طی چند سال در مدرسه Scindia School در Gwalior درس می‌خواندند.

دهه ۸۰

سلمان خان اولین فعالیت خود را در سال ۱۹۸۸ در نقش مکمل در فیلم "بیوی هو تو ایسی" آغاز کرد. اولین نقش اصلی او، مربوط به فیلم عاشقانه سورج برجاتیا با عنوان" منه پیار کیا" بود که در سال ۱۹۸۹ ساخته شد. این فیلم یکی از پرفروشترین فیلم‌های تاریخ هند به شمار می‌رود. سلمان در این فیلم توانست جایزه Filmfare برای بهترین بازیگر مرد تازه وارد را بدست آورد. بعدها، این فیلم به زبان انگلیسی، با اسم" زمانی که عشق صدا می‌کند(Love Calls) " ترجمه شد و یک نسخه ۱۲۵ دقیقه‌ای آن، بزرگترین موفقیت در بازار کارائیب در گویان بود، و همچنین، باکس آفیس ترینیداد و توباگو را تحت تاثیر و سلطه خود قرار داد. همچنین فیلم به زبان اسپانیایی نیز دوبله شد که اولین آزمایش دوبله شده، در نوع خود است. این فیلم ۱۲۵ دقیقه‌ای نیز، از طریق اجرای برتر در ۱۰ هفته، در لیما، پایتخت پرو، موفقیت خود را به اثبات رساند. همچنین، به زبان تامیل، به عنوان Kaadhal Oru Kavithai و در زبان مالایایی، به عنوان Ina Praavukal، دوبله شد. این فیلم اغاز و شروعی بود برای موفقیت فیلم‌های هندی در خارج از کشور که با فیلم"هم اپکه" این روند ادامه پیدا کرد.

دهه ۹۰:

در سال ۱۹۹۰، سلمان در فیلم "باقی" بسیار خوب درخشید. این فیلم فروش خوبی در گیشه داشت و در سال ۱۹۹۱ نیز همراه با سانجی دات و مادوری در فیلم زیبای "ساجن" ظاهر شد که این فیلم توانست در باکس افیس خوب عمل کند و پر فروشترین فیلم سال ۹۱ نیز لقب گرفت علیرغم این موفقیت‌های اولیه، تمامی فیلمهایی که طی سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ بازی کرد در گیشه فروش خوبی نداشت.

در سال ۱۹۹۴ بود که سلمان مجددا" با سورج در فیلم "هم آپ که هه کون" خوش درخشید و به همراه مادوری به موفقیت فوق العاده‌ای رسیدند و درآمدی بیش از ۱۳۵ کرور (۲۴٫۵۷میلیون دلار آمریکا) کسب کرد. این فیلم نه تنها بزرگترین موفقیت آن سال بود بلکه یکی از پرفروشترین فیلم‌های بالیوود محسوب گردید و تا هفت سال پر فروش ترین فیلم تاریخ بالیوود حساب می‌شد. در جایزه فصلی سال ۱۹۹۵، این فیلم موفق به کسب ۵ جایزه فیلم برتر، و همچنین موفق به کسب جایزه ملی برای محبوب ترین فیلم سال، شد. این فیلم تمام رکوردهای قبلی را شکست و رکورد خود را به عنوان یکی از پرفروش ترین فیلم‌های بالیوود در طول تاریخ را به مدت ۷ سال حفظ کرد و در خارج نیز اولین ال تایم بلاک باستر ان زمان لقب گرفت و توانست بالیوود را وارد مرحله جدیدی بکند و از نظر باکس افیس دهه ۹۰ به دو مرحله تقسیم می‌شود یکی قبل از اکران این فیلم و دیگری بعد از ان زیرا از بعد از اکران این فیلم بالیوود کاملا از نظر فروش متحول شد و وارد مرحله جدیدی شد.

در سال ۱۹۹۵، سلمان در فیلم کارن ارجون به کارگردانی راکش روشن پهلو به پهلوی شاهرخ خان خوش درخشید. فیلم در مورد دو برادر بود که بعد از کشته شدن توسط دشمنان خانوادگی، تجسم جدیدی از زندگی پیدا کرده بودند. این فیلم دومین موفیت بزرگ سلمان در آن سال بود و نقش او موجب شد تا مجددا" نامش بر سر زبانها بیفتد و کاندید بهترین بازیگر مرد ان سال نیز شد.

در سال ۱۹۹۶، سلمان در دو فیلم بازی کرد یکی فیلم "خاموشی" به کارگردانی Sanjay Leela Bhansali که فروش ناموفقی در گیشه داشت اما نقد‌های مثبت زیادی را دریافت کرد و هم چنین فیلم "جیت" که دومین فیلم پر فروش اون سال لقب گرفت.

سلمان همچنین در دو فیلم دیگر در سال ۱۹۹۷ بازی کرد به نام‌های "جوروا" و "ازار" که یکی کمدی بود و توسط دیوید داوان کارگردانی شد و سلمان نقش دو گانه دوقلوهایی را بازی می‌کرد که از بدو تولد از هم جدا شده بودند و دیگری یک فیلم اکشن بود که توانست در گیشه خوب عمل کند.

در سال ۱۹۹۸، سلمان در پنج فیلم مختلف بازی کرد. اولین فیلم او یک فیلم کمدی عاشقانه به نام "پیار کیا تو درنا کیا" بود که نقش مقابل او را کاجول بر عهده داشت. این فیلم یکی از بزرگترین موفقیت ترین فیلم‌های ان سال در باکس افیس محسوب می‌شود. این موفقیت تا حدودی با درام "جب پیار کیسی سه هوتاهه" تداوم یافت. سلمان خان نقش مرد جوانی را بازی کرد که کودکی را به فرزندی قبول کرده بود و مسئولیت آنرا پذیرفته بود و ادعا می‌کرد که فرزندش است. بازی سلمان در این فیلم موجب گشت تا نکات مثبتی برای وی بهمراه داشته باشد و انتقادات مثبتی را نیز از طرف منتقدان ایجاد نماید. وی این سال را با بازی در فیلم "کوچ کوچ هوتاهه" تکمیل کرد که کارگردان آن کارن جوهر بود. سلمان با بازی در این فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کند.

در سال ۱۹۹۹، سلمان خان در سه فیلم به نام‌های "هم سات سات هه" و "هم دل دچوکه صنم" و " بیوی نامبر وان " بازی کرد که در فیلم "بیوی نامبر وان " نقش روبروی سلمان خان بر عهده کاریشما کاپور بود و توانستند دومین فیلم پر فروش سال را رقم بزنند و همراه با کاگردان معروف سورج و یک تیم از بازیگران بزرگ نیز توانست با فیلم"هم سات سات هه" پر فروش ترین فیلم سال را به دست اورد و همچنین برای فیلم "هم دل دچوکه صنم" توانست کاندید بهترین بازیگر مرد در جشنواره فیلم فیر شود.

سال ۲۰۰۰:

در سال ۲۰۰۰، سلمان خان در فیلم‌های "هر دیل جو پیار کرگا" و "چوری چوری چوبکه چوبکه" بازی کرد. موضوع فیلم دوم در مورد زایمان میانجی بود. سلمان در این فیلم نقش یک مرد صنعتگر ثروتمند را بازی می‌کرد که پس از ناباروری همسرش از یک مادر میانجی بهره گرفت. انتقاداتی به نقش پیچیده و عجیب او در این فیلم شکل گرفت و گزارشات زیادی ایجاد شد که این نقش با دیگر نقش‌های قبلی او تفاوت زیادی دارد و اعتراضات زیادی به فیلم شد به طوری که حتی نسخه قاچاق فیلم در حالی که فیلم روی پرده بود منتشر شد و در کل فیلم از تمام جوایز جشنواره‌ها حذف شد و سینما‌ها نیز کاهش پیدا کردن. در سال ۲۰۰۲، با یک وقفه، در فیلم "هم تومهار هه صنم " درخشید. او در سال ۲۰۰۳ در فیلم "تره نام" بازی کرد و در مورد بازی وی، تاران چنین بیان داشت: سلمان خان در نقشی که داشت استثنایی ظاهر شد و کاملا" با آن نقش سازگاری داشت. او در سکانسهایی که پر از تشویش و نگرانی بود خوب ظاهر شد. او نقش فرد شکننده و حساسی را بازی کرد که وضعیت نامناسبی داشت. طغیانهای احساسی او عالی هستند. همین مسئله باعث گردید تا فیلم مذکور در گیشه فروش خوبی داشته باشد. وی همچنین در کمدی‌هایی چون "موجسه شادی کروگی" در سال ۲۰۰۴ و "نو انتری" در سال ۲۰۰۵ شرکت داشت و در سال ۲۰۰۶ در دو فیلم "جان من" و "بابل" بازی کرد. سلمان خان سال ۲۰۰۷ را با فیلم "سلام عشق" شروع کرد که در داخل هند نتوانست زیاد موفق عمل کند ولی در خارج از هند استقبال خوبی از فیلم شد. فیلم بعدی او "پارتنر" بود که فروش خوبی در گیشه داشت و توانست بلاک باستر شود. وی سپس در فیلم هالیوودی با نام Marigold ظاهر شد که داستان عشقی یک مرد هندی با یک زن آمریکایی بود. سلمان خان مجری فصل دوم برنامه تلویزیونی "داس کا دام " در سال ۲۰۰۹ شد که به مراتب موفق تر از فصل اول که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت ظاهر شد این برنامه تلویزیونی برای Sony Entertainment Television بوده و TRP‌های بالایی را به خود اختصاص داد و بر اساس گزارشات، این برنامه به Sony TV کمک کرد تا در رتبه بندی تلویزیون هند به جایگاه سوم دست پیدا کند. اولین فیلم سلمان در سال ۲۰۰۹ فیلم "وانتد" نام داشت که توسط Prabhu Deva کارگردانی شد که توانست دومین فیلم پر فروش سال ۲۰۰۹ لقب بگیرد و با فروش نود کروری خود توانست لقب سوپر هیت را به دست اورد. در همان سال، سلمان در دو فیلم دیگر ظاهر شد به نام‌های لندن دریمز و اقا و خانم کانا که لندن دریمز چندان فروش خوبی نداشت و Main Aurr Mrs Khanna در سرتاسر ۲۱ کرور (۲۱۰ میلیون) کسب کرد.

سال ۲۰۱۰:

اولین فیلم منتشر شده سلمان خان در سال ۲۰۱۰، فیلمی از انیل شرما با نام "ویر" است که از لحاظ تجاری و انتقادی در هند ناموفق بود. فیلم بعدی سلمان خان،"دبنگ" بود که توسط برادر سلمان خان ارباز تولید شد و در دهم سپتامبر ۲۰۱۰ پخش شد. این فیلم توانست رکورد فروش در گیشه را بشکند. به خاطر بازی مناسب سلمان خان در این فیلم، وی توانست جایزه Star Screen را برای بهترین بازیگر و جایزه Stardust Award برای بهترین بازیگر سال، دریافت کند و برای ششمین بار کاندید جایزه فیلم فیر برای بهترین بازیگر شد. آنوپام چوپرا از NDTV درباره بازی سلمان خان می‌نویسد: این نفش، نقش تمام عمر است و سلمان خان همچون یک مرد گرسنه آنرا بلعید. او به خوبی در این نقش جایگزین شد، با آن وفق پیدا کرد و با آن زندگی کرد. این فیلم به طور کلی، بررسی مثبت را به همراه داشت و پس از انتشار، چندین رکورد در باکس آفیس را شکست. این فیلم، یک رکورد دیگر در باکس آفیس بجا گذاشت و درآمدی درحدود ۸۰٫۸۷ کرور در هفته اول بدست آورد و در نتیجه، به بالاترین رکورد فروش در هفته اول سینمای بالیوود تبدیل شد و از رکورد قبلی خود پیشی گرفت. "دبنگ" درآمد ناخالصی در حدود ۲۱۵ کرور، در سراسر جهان و باکس آفیس کسب کرد و باکس آفیس هند، آنرا بعنوان یک بمب دارای قدرت تخریبی تمام وقت، اعلام کرد و فیلم ال تایم بلاک باستر لقب گرفت. این فیلم پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۱۰ بالیوود بود که با حساب زمان حال چهارمین فیلم پرفروش بالیوود در تمام دوران، است. این فیلم بعدها به زبان تامیل و تلوگو بازسازی شد.

اولین فیلم منتشر شده خان در سال ۲۰۱۱، فیلمی بنام " ردی " بود. اولین سکانس این فیلم در ۵آوریل ۲۰۱۱ پرده برداری شد، در حالی که تریلر آن، در تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۱۱ منتشر شد. این فیلم در تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۱۱ منتشر شد. پس از انتشار، این فیلم، دومین فیلم پرفروش روز افتتاحیه، و همچنین به عنوان دومین فیلم پرفروش آخر هفته بالیوود، پس از "دبنگ" تبدیل شد. همچنین، رکورد دومین فیلم پرفروش بالیوود در سال ۲۰۱۱ و سومین فیلم پرفروش بالیوود که تا کنون پخش شده بود را به دست اورد که بعدا به رتبه چهارم نزول کرد. این فیلم چندین رکورد باکس آفیس را شکست و بعنوان چهارمین فیلم پرفروش بالیوود در تمام دوران، رکورد خود را ثبت کرد. سپس سلمان در فیلم "بادیگارد" ظاهر شد. پس از انتشار، فیلم، با فروش خوبش توانست به لقب ال تایم بلاک باستر برسد و با عملکرد خان و دریافت نظر مساعد منتقدان، در نتیجه، آن را به دومین فیلم پرفروش بالیوود در آن زمان، تبدیل کرد. این فیلم سومین فیلم پرفروش بالیوود در سال ۲۰۱۲ شد. برای عملکردش در فیلم "بادیگارد"، خان جایزه استارد را بعنوان ستاره سال مرد، دریافت کرد (و برای هفتمین بار، نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد شد).

انتشار اولین فیلم سلمان خان در سال ۲۰۱۲، فیلم "اک تا تایگر"، بود. که بعد از تکمیل فیلمنامه پیش تولید این فیلم در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ آغاز شد. اصول عکاسی آن در سپتامبر ۲۰۱۱، آغاز و در ژوئن ۲۰۱۲ به پایان رسید. این فیلم در پنج کشور در سه قاره متفاوت فیلمبرداری شد که خود یک رکورد محسوب می‌شود. در ابتدا، برای انتشار در ژوئن ۲۰۱۲ برنامه ریزی شده بود، اما این فیلم با تاخیر مواجه و در تاریخ ۱۵ اوت ۲۰۱۲، همزمان با روز استقلال هند، پخش شد. این فیلم، واکنش‌های مثبت مختلفی از منتقدان را بدست آورد. این فیلم در ادامه، به دومین فیلم پرفروش بالیوود، با درآمد ناخالص بیش از ۳۰۰ کرور (۵۴٫۶ میلیون دلار آمریکا) در سراسر جهان، تبدیل شد و خود را بعنوان اولین همکاری سلمان با یاش راج معرفی کرد که موفق ترین فیلم این شرکت نیز حساب می‌شود. پس از انتشار، این فیلم، چندین رکورد مختلف را ثبت کرد. رکورد اولین فیلم پرفروش در روز اول را با درآمدی در حدود ۳۲٫۹۲ کرور را ثبت کرد و به این ترتیب، بعنوان پرفروش ترین فیلم در روز اول، در تاریخ سینمای هند و بزرگترین مجموعه در یک روز را به خود اختصاص داد. این فیلم همچنین، رکورد افتتاحیه آخر هفته پرفروش را بخود اختصاص داد (سه روز اول انتشار) (هفت روز اول انتشار). این فیلم همچنین، به عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینما در ماه اوت انتخاب شد. با اکتساب ۳۰۷ کرور در سراسر جهان، این فیلم به دومین فیلم پرفروش بالیوود در تمام دوران تبدیل شد.

دومین فیلم منتشر شده سلمان خان در سال ۲۰۱۲، "دبنگ ۲" است که دنباله "دبنگ"، با تولید ارباز خان بود. "دبنگ۲"، یک افتتاحیه بسیار خوب داشت و در نمایش تکی، عملکرد فوق العاده‌ای داشت. این فیلم، در روز افتتاح خود، درآمدی درحدود ۱۹٫۲۱ کرور (۳٫۵ میلیون دلار آمریکا) کسب کرد و به بزرگترین فیلم غیر تعطیلات آخر هفته در هند تبدیل شد.

زندگی شخصی

او در آپارتمان Galaxy در مومبای -بندرا زندگی می‌کند. او همچنین ۱۵۰ جریب زمین در Panvel دارد که دارای سه خانه ویلایی، استخر و سالن ورزشی است. به عنوان یک بدن ساز، اندازههای او عبارتند از دور سینه، ۴۲ اینچ، عضلات دوسر ۱۷ اینچ، دور کمر، ۳۰ اینچ. سلمان در سال ۱۹۹۹، رابطه دوستی با هنرپیشه زن بالیوود آیشواریا را آغاز کرد، رابطه آنها اغلب در رسانهها گزارش می‌شد تا این که این زوج در سال ۲۰۰۱ از هم جدا شدند. خان، رابطه خود را با کاترینا کیف را آغاز کرداما پس از سالها حدس و گمان، کاترینا در مصاحبه‌ای با یک مجله در سال ۲۰۱۱ اعتراف کرد که او چندین سال یک رابطه جدی را با سلمان داشته که در سال ۲۰۱۰ پایان یافت. سلمان در ماه اوت ۲۰۱۱ اقرار کرد که مبتلا به trigeminal neuralgia درد عصبی است. اختلال عصب مربوط به صورت که بطور متداول به بیماری خودکشی معروف است. او در یک مصاحبه بیان داشت که در۷ سال گذشته، در خفا از این بیماری رنج می برده است اما حالا درد، غیر قابل تحمل شده است. این بیماری حتی صدای او را تحت تاثیر قرار داده و کمی کلف تر (خشن تر) کرده است. در سال ۲۰۰۴، از قول مجله مردم در ایالات متحده، سلمان خان به عنوان هفتمین فرد خوش چهره جهان و خوش چهره ترین فرد در کشور هند محسوب شده است. وی همچنین طی مدت حرفه بازیگری به فعالیت‌های انسان دوستانه پرداخته است. در ۱۱ اکتبر ۲۰۰۷، سلمان خان از طرف موزه Madame Tussaud پیشنهادی دریافت کرد تا نمونه‌ای از پیکره مومی با طرح خود او را ارائه دهد. در ۱۵ ژانویه سال ۲۰۰۸ بود که پیکره مومی شکلی از سلمان خان در این موزه نصب گردید. وی چهارمین بازیگر و هنرپیشه هندی است که پیکره مومی شکل وی در موزه دارد.

بشردوستی

خان در طول حرفه خود در چندین موسسه خیریه مشارکت داشته است. او یک NGO به نام Being Human (انسان بودن) را بنیان گذاری کرد که تی شرت و سایر محصولات را بطور آن لاین و از مغازهها به فروش می رساند. که تمام درآمد حاصل از فروش تی شرت‌ها، صرف هدف ارزشمند حمایت از افراد محروم خواهد شد. موسسه Being Human یک انجمن خیریه به ثبت رسیده است که توسط سلمان خان برپا شده تا به رفاه محرومان کمک کند. اوایل شکل گیری این انجمن، سلمان خان با پول خودش این بنیاد را ایجاد و هزینه آنرا تامین کرد. او در سال ۲۰۱۱، شرکت تولیدی خود به نام محصولات SKBH را راه اندازی کرد.(Salman Khan Being Human Productions). پولی که از راه تهیه فیلم بدست می‌آید به موسسه Being Human اهدا خواهد شد. نخستین فیلم ساخته شده تحت این عنوان، فیلم کمدی برای کودکان به نام Chillar Party بود که ۳ جایزه ملی را کسب کرد، جایزه برای بهترین فیلم کودکان، بهترین فیلم نامه غیر اقتباسی و جایزه Child Artist. سلمان در ژانویه ۲۰۱۲، پیشنهاد پرداخت مبلغ ۴ میلیون روپیه (۷۲۸۰۰ دلار آمریکا) را برای آزاد کردن حدود ۴۰۰ زندانی از ۶۳ زندان در ایالت Uttar Pradesh از طریق NGO خود را داد. زندانیان، دوره زندان را تمام کرده بودند اما به دلایل اقتصادی توانایی پرداخت جریمه قانونی برای اتهامات خود را نداشتند.

تبلیغات نام تجاری

سلمان خان خیلی قبل تر از این که وارد صنعت فیلم و سینما شود، وقتی برای دوچرخههای Hero Honda و پیراهنهای Double Bull تبلیغ می‌کرد بعنوان یک نام تجاری شناخته می‌شد. او حتی پس از این که یک سوپراستار شود، هرگز علاقه‌ای در تبلیغ خودش به عنوان یک نام تجاری نشان نداد اما در سال ۲۰۰۲ قراردادی با Thums Up امضا کرد و تا زمان اتمام قرارداد، همکاریش را ادامه داد. بعداً آکشی کومار جانشین خان شد. او سپس سفیر نام تجاری نوشابه غیر الکلی به نام Mountain Dew شد که قراردادش با این برند در ماه دسامبر ۲۰۱۰ خاتمه یافت و او حالا دوباره Thums Up را تبلیغ می‌کند. او همچنین سفیر نام تجاری برای وب سایت مسافرتی Yatra.com شده که او را تبدیل به یک سهامدار کرد. او همچنین چهره تبلیغاتی History Channel و نام تجاری جدید برای موتور سیکلتهای Suzuki است، او قبلاً قراردادی با Red Tape Shoes امضا کرد و اکنون در حال امضای قراردادی با Relaxo Hawaii است. سلمان خان همچنین سفیر نام تجاری یک برند مواد پاک کننده به نام Wheel است. او همچنین برای تبلیغ Chlormint نام تجاری یک آدامس، همراه با برادرش Sohail Khan ظاهر شده است. این بازیگر علاوه بر نام تجاری Dixcy Scott و تبلت BlackBerry Playbook برای نام تجاری جواهرات Sangini نیز تبلیغ کرده است. بیسکوئیت "تایگر" تازه ترین قرارداد سلمان است. او همچنین چهره تبلیغاتی Revital در Yuvraj Singh شده است. او به غیر از این نامهای تجاری، تبلیغاتRotomac Pen و SF Sonic Batteries (باتری صوتی) را بر عهده دارد.

درباره وبلاگ


سلام خدمت همه ی عزیزان بازدیدکننده این وبلاگ دارای منتخبی مطالب ورزشی وهنری و...است امیدوارم خوشتو بیادواستقبال کنید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عاشقان و آدرس aminsadeghi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 104
بازدید کل : 36521
تعداد مطالب : 22
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


<-PollName->

<-PollItems->